Den styrkede pædagogiske læreplan

Pædagogisk læreplan

Læreplanen er med til at sikre, at alle børn udvikler sig inden for de områder, som er vigtige både for deres første år og deres videre færd ud i verden.
Du finder vores læreplan nederst her på siden.

Evaluering af Legehusets arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan 2022-2023

Som det fremgår af Legehusets pædagogiske læreplan, arbejder vi løbende med at styrke vores evalueringskultur i Legehuset.
Hver gruppe har stuemøde af en times varighed hver 14 dag, hvor både indsatsen omkring det enkelte barn og børnegruppen evalueres. Er lykkes vi med de udviklings og læringsmål vi har opsat. Her bruger vi sprogtrappe, TOBI, sprogvurderinger og SMTTE model.
Vi arbejder med mange former for dokumentation og evaluering, foto, skriftlig dokumentation til forældre og medarbejdere, børnenes egne produkter, så deres perspektiv bliver inddraget, og hørt.
Derudover har vi for både vuggestue, børnehave og Grøn gruppe (arbejdet med de kommende skolebørn, et refleksionsmøde hver 3 uge, hvor der arbejdes med opsatte mål for de fælles projekter.

Eksempler på evaluering af det pædagogiske arbejde i Legehuset

På vores tilsyn i 2022 blev vi gjort opmærksom på, at vores legeplads har blinde vinkler, der gav mulighed for at enkelte børn ikke så let fik mulighed for at deltage i børnefællesskaber. Dette har vi arbejdet systematisk med siden, og ved at organisere de voksne ud fra konkrete opgaver:
En fordyber, der har til opgave at organisere fælles lege.
En der har stille zonen nær toiletdøren, og indbyder til læsning, tegning og afslapning.
En der har til opgave at sikre at alle børn får mulighed for at deltage i leg, og at konflikter bliver løst. Evalueringen viser at denne organisering har givet børnene bedre deltager muligheder.

Vuggestuegrupperne har 2 ugentlige projekter på tværs af huset

Et bevægelsesprojekt og et kreativt projekt.
Der er en tovholder fra hver stue, som mødes til reflektionsmøde, her planlægges der ud fra de 6 læreplanstemaer månedens projekter.
Vuggestuen har valgt at have månedens fokus ord, og de pædagogiske forløb planlægges ud fra ordene, så børnene oplever en sammenhæng, hvor det bliver muligt at få alle sanser i brug.
F.eks. forår, her var temaet karneval, der blev danset- lavet masker og inviteret børnehaven til dans på legepladsen.
Den efterfølgende evaluering viste at børnene tilegnede sig sproget og begreberne bedst i samspillet med andre børn i aldersopdelte grupper. For medarbejderne gav det indsigt i hinandens børn, til gavn for både børn og medarbejdere. Evalueringen viste også, at de mindste børn havde gavn af at være sammen, og at kendskabet til medarbejdere fra andre stuer, giver børnene en tryghed i ydertimerne.

Grøn gruppe

Grøn gruppe bestod af 30 kommende skolestarter, hvilket krævede en stor organisering af det daglige børnehaveliv.
Vi opsatte følgende læringsmål:
- At kunne indgå ligeværdigt i en stor gruppe.
- At kunne deltage og lytte.
- At være en god førstehjælper, der hjælper andre børn, og henter hjælp til konfliktløsning.
- At gøre gruppen selvhjulpen med hensyn til påklædning, huske sine ting osv.
Vi valgte med baggrund i den konkrete børnegruppe at lægge hovedfokus på krop og bevægelse og sociale relationer.
Vi valgte at forløbet skulle munde ud i en cirkusforestilling, hvor børnene var medinddraget i hele processen, fra planlægning af optræden, skabelse af kostumer og alt hvad der hører cirkus til. For at give børnene en oplevelse af hvordan et cirkus arbejder med at skabe numre, var vi en uge på cirkus skole, hos cirkus Panik.
Det hele sluttede af med en stor forestilling for vuggestuen og forældre.
Vores evaluering viste, at børnene voksede og kunne fordybe sig om et fælles projekt, og at børnene selv bidrog til processen ved at skabe deres egne numre.
Vi så at dem løse opgaver og problemer i fællesskab, og at de fik blik for nye ressourcer hos hinanden.
Da Legehuset den 15. maj 2023 er blevet udflyttet til energi center Voldparken, har vores hoved fokus været at gøre børnene trygge i nye rammer. Vi har arbejdet med relationer mellem børn og medarbejder, hvor fokus har været- stadigvæk er at gøre hverdagen genkendelig og tryg gennem rutiner og nærhed og omsorg.
Vi oplever at vi er kommet godt i mål, og at vi kan nyde de mange muligheder Energi-centeret Voldparken byder på.

Pædagogisk læreplan 2022-2024

Shape Created with Sketch.